|
Örökség serleg 2021
|
46. számmal: a Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Kézségfejlesztő
46. számmal: a Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Kézségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Készségfejlesztő Iskolája Szövőszakának
Indoklás: A Veszprém Megyei Tanács által 35. éve alapított sajátos nevelési igényű – értelmileg akadályozott, sérült, autista – gyermekeket nevelő intézmény 25. éve vette fel a Kozmutza Flóra nevet. Az Intézmény küldetésében fogalmazta meg a személyes példamutatást, a szeretetteljes légkörben történő nevelést, ahol teljesül a cél: a tanulók önmagukhoz viszonyított fejlesztése, egyénileg elérhető legmagasabb szintre juttatása. Az iskolában 1988-óta folyik szövött tárgy-készítő, 2009-tól parkápoló szakon gyakorlati képzés, amelynek célja a tanulók felnőtt életéhez szükséges tulajdonságok és a tevékenységek elsajátítása. A képzés során nagy gondot fordítanak arra, hogy természetes anyagok felhasználásával, kézzel, egyedi népművészeti alkotások szülessenek a magyar kulturális hagyományok – a népművészeti motívumok, a néptánc és a népzene – tükrében. A jól felszerelt szövőműhelyükben sokféle lakástextil és használati tárgy tervezését és készítését sajátítják el a tanulók, miközben megismerkednek többek között a fonással, és a festőnövényekkel is. Folyamatosan és egyre nagyobb sikerrel vesznek részt regionális és országos kiállításokon.
A szakosztályok gyakorlati oktatásvezetői:
Kuzsmiczky Renáta és B. Dobos Teréz
Az Örökség serleget a „Sajátos nevelési igényű gyermekek kulturális hagyományokkal történő példamutató neveléséért” adományozzuk.
|
|  |
Örökség serleg 2021
|
47. számmal: Tápiómente Táncegyüttes ifjúsági tánccsoportjai
47. számmal: Tápiómente Táncegyüttes ifjúsági tánccsoportjai
Indoklás: A Tápiómente Táncegyüttes közel ötven éve karolja fel a térség tehetséges fiataljait. A táncegyüttes Domján Lajos mkl vezetésével már a kezdeti évektől folyamatosan járta az európai fesztiválokat, melyeken számos díjjal jutalmazták. Kárpát-medence táncaival később Ázsiában és Amerikában is bemutatkozott. Műsorukon szerepelnek magyaros érzelmű színpadi művek, balladák, és számos további népdalos és néptáncos érték. A tánckarban folyamatosan benne van az utánpótlás, amelyben 120-an vannak. Ők az elmúlt évtizedek alatt országos minősítő versenyektől kezdve nemzetközi megmérettetésig mindenhol jelen voltak, melynek eredményeként többek között az utóbbi két évtizedben átvehették a Pest Megye Művészetéért díjat, a Nagykáta város Pro Urbe díját és a „XXV. Kunovské Léto” fesztivál nagydíját. Az utánpótlás érdekében évente saját néptánctáborokat, ifjúsági-és gyermek néptánctalálkozókat szerveznek, amely lehetőséget nyújt a tájegységükre jellemző színpadi értékek átadására.
A táncegyüttest vezetője: Vámos László Harangozó Gyula-díjas táncművész vezeti.
„ A tápiómente kultúrájának ápolásáért”
|
|  |
Örökség serleg 2021
|
48. számmal: Véméndi Német Nemzetiségi Tánccsoportja
48. számmal: Véméndi Német Nemzetiségi Tánccsoportja
Indoklás: Horváth Etele 1973-ban alapította napjainkban több korosztályú csoporttal működő Véméndi Német Nemzetiségi Tánccsoportot, amelynek küldetése a német kultúra ápolása, helyi hagyományok feldolgozása, ápolása, a viselet népszerűsítése. Az eltelt időszakban több százan táncoltak a tánccsoportokban. A gyermek és ifjúsági tánccsoport 20 fős. Arany minősítésekkel, Fesztivál- és Nemzetiségi-díjjal rendelkeznek.
„A német nemzetiség kulturális örökségének ápolásáért”
|
|  |
Örökség serleg 2021
|
49. számmal: a hetényi Tarczy Lajos Alapfokú Iskola Kincskeresőinek
49. számmal: a hetényi Tarczy Lajos Alapfokú Iskola Kincskeresőinek
Indoklás: a hetényi Tarczy Lajos Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola 2008-ban a „Korszerűen a régióért” programjában vállalta a helyi értékek feltárását és ápolását. Első jelentés témaként felkutatta az azsúr varrottas kiváló mestereit és a gyakorlatban is megismertette a varrási technikát diákjaival. Évente egy alkalommal, az iskola névadójának születésnapján egy nagy kiállítás keretén belül a nagyközönségnek is bemutatják az abban az évben összegyűjtött kutatási anyagjaikat, melyhez gyermekfoglalkozásokat szerveznek. Így a fiatalok a munkafolyamat során nem csak megismerhetik, de megérezhetik a nemzethez, a lakóhelyhez való tartozás fontosságát, valamint személyes kapcsolatba kerülnek az egyes témák közvetlen szereplőivel. A kutatási anyagot – benne többek között a helyi népdalokkal, mesékkel, szokásokkal, játékokkal, történetekkel – egy az oktatás – tanítás során használható munkafüzetben foglalták össze. Az iskola és annak közössége által felkutatott helyi értékek megismerése által erősödnek a településhez való kötődés gyökerei.
Az Örökség serleget „a helyi hagyományok sikeres ápolásáért” adományozzuk. I
|
|  |
| |